marionHeader
MarionLogo

Stress & Burnout begeleiding

… Veel ‘moeten’, ‘veel willen’, een gejaagd gevoel, onrust in je hoofd, veel piekeren? …  Mentaal of fysiek uitgeput, vermoeid, leeg van binnen? Lichamelijke kwaaltjes die steeds terug komen? … Sombere gevoelens? … Kort lontje?… Slecht slapen? … Snel en hoog ademhalen, een korte concentratieboog? … Niet meer kunnen genieten…. Door de bomen het bos niet meer zien… Je weet het gewoon even niet meer…..Gewoon uit balans …

Een op de 7 Nederlanders geeft aan last te hebben van een burnout of van verschijnselen van overspannenheid of overwerkt te zijn. Dit ontstaat niet in een keer maar is vaak een gevolg van langdurig over je grenzen heengaan bij bijvoorbeeld een hoge werkdruk, spanningen in de persoonlijke sfeer of als meerdere dingen tegelijkertijd spelen – werk en levensstress – het gevoel van “always on, never done”.
Een goed begeleidingstraject is dan cruciaal om uit deze koker (wereld) te komen.

Mijn begeleiding is praktisch en gericht op ontwikkeling, balans, gezondheid en vitaliteit. Ik zet hierbij cognitieve methodieken en lichaamsgerichte werkvormen in. Ook ga ik hiervoor graag naar buiten, wandelen in de natuur. Vele onderzoeken laten zien dat de natuur rustgevend, herstellend en stress verlagend werkt.

In dit traject ga je inzicht krijgen in je klachten en oorzaken en leer je ‘de manier’ die bij jouw past om hier mee om te gaan. Bij totale uitputting van het lichaam en veel chaos en onrust in het hoofd werk ik eerst aan lichamelijk herstel. Ik leer je ademhalingsoefeningen en leer je bewust te rusten en te ontspannen. Daarna kan de stap gemaakt worden naar ‘zelfmanagement’.

De methodiek bestaat o.a uit:

Lichaamsgerichte werkvormen
De lichaamsgerichte werkvormen zijn gericht op innerlijke rust, balans en het versnellen van mentaal en fysiek herstel.

Bij teveel en te langdurige stress maakt het lichaam cortisol (stresshormoon) aan, wat zorgt voor een uitgeput en ontregeld lichaam. Dit leidt tot fysieke klachten zoals een snelle onregelmatige vaak hoge ademhaling, gewichtstoename, een minder goed werkend immuunsysteem, slechter slapen. concentratie problemen, minder impulscontrole en stemmingswisselingen. Om mentaal en fysiek in balans te komen is ”bewust werken” aan ontspanning en weer leren te voelen dan het allerbelangrijkste.
Yoga, ontspannings-, ademhalingsoefeningen en mindfulness (leren omgaan met de drukte in je hoofd) helpen dan om het para-sympatisch zenuwstelsel te activeren. Dat is dat deel van het lichaam dat zorgt dat je weer tot rust kan komen, kan ontspannen, goed kan slapen en zo energie opdoet!

Vaardigheden die je in dit hele proces ontwikkelt en belangrijk zijn voor heel je leven, zijn o,a;
1. focussen “energy flows where the tensions goes””
2. zelfcontrole/inzicht
3. geduld
4. mentale flexibiliteit
5. stress management
6. mildzijn voor jezelf; het is oke, jij bent oke

Werkwijze
Eerst volgt er een oriënterend gesprek waarin de vraagstelling en doelstelling helder wordt. Met geduld en acceptatie voor wat is, kijken we bij ieder gesprek wat nodig is. Het aantal gesprekken ligt rond de 8-10. Huiswerkopdrachten en oefeningen worden meegegeven om inzicht te krijgen in gedrag en handelen en voortgang te monitoren.

Voor de werkgever kan dit traject vallen onder:
* De wet Poortwachter Re-integratie 1e of 2e spoor
* Preventief Ziekteverzuim
* Vitaliteit op de werkvloer
Meer info over de begeleiding zie www.burnoutenstress.nl      burnoutenstress

Training/Cursus  – Workshop op maat:
In het kader van vitaliteit verzorg ik voor bedrijven en collega coaches ook workshops over bijvoorbeeld ont-stressen op de werkvloer, bedrijfsyoga, ontspanningssessies, stress-less programma etc…
Neem gerust contact op voor meer info en mogelijkheden. Ik denk graag mee voor een succesvol, leerzaam en vitaal programma.

Op dit moment zit mijn praktijk VOL. Vanaf december is er weer ruimte!
Hartelijke Groet Marion