marionHeader
MarionLogo

Stress & Burnout begeleiding

… Veel ‘moeten’, ‘veel willen’, een gejaagd gevoel, onrust in je hoofd, veel piekeren? …  Mentaal of fysiek uitgeput, vermoeid, leeg van binnen? Lichamelijke kwaaltjes die steeds terug komen? … Sombere gevoelens? … Kort lontje?… Slecht slapen? … Snel en hoog ademhalen, een korte concentratieboog? … Niet meer kunnen genieten…. Door de bomen het bos niet meer zien… Je weet het gewoon even niet meer…..Gewoon uit balans ….

Een op de 7 Nederlanders geeft aan last te hebben van een burnout of van verschijnselen van overspannenheid of overwerkt te zijn. Dit ontstaat niet in een keer maar is vaak een gevolg van langdurig over je grenzen heengaan bij bijvoorbeeld een hoge werkdruk, spanningen in de persoonlijke sfeer of als meerdere dingen tegelijkertijd spelen – werk en levensstress – het gevoel van “always on, never done”. Een goed begeleidingstraject is dan cruciaal om uit deze koker (wereld) te komen.

Ik werk vanuit het dynamisch fasenmodel wat gericht is op het natuurlijk herstel van de mens en waarbij het fysieke herstel een wezenlijk onderdeel is. Mijn begeleiding is praktisch. Ik zet cognitieve methodieken en lichaamsgerichte werkvormen in. Het begeleidingstraject gaat over zelfzorg op meerdere dimensies in 3 fasen:
1. Mentaal
2. Emotioneel
3. Fysiek
4. Zingeving
——————
Fase 1: De stok tussen de spaken.
Verstillen en vertragen en het (h)erkennen en accepteren wat er aan de hand is. Leren berusten dat het is zoals het is, ontwikkelen van zelfzorg (ook fysiek), prioriteiten stellen, illusie van controle loslaten en de verantwoordelijkheid voelen en nemen voor eigen gezondheid. Je krijgt oefeningen aangereikt in het herstellen van contact met je lichaam stap voor stap, in- en ontspanning, energiegevers en vreters, kwaliteiten en valkuilen, wat je triggers zijn, inzicht in je levensverhaal (biologische CV) en zelfcompassie ontwikkelen. Oefeningen die je helpen om in het NU te komen om meer overzicht en helderheid te verkrijgen; om te kunnen verdiepen en de kern te raken van waar het echt over gaat!

Fase2: De afdaling naar de onderwereld.
In deze fase wordt gekeken naar naar de dieper liggende oorzaken van het vast lopen van je overlevingsmechanisme. Je werkt aan het doorbreken van diep verankerde patronen, het aankijken van je angst, doorvoelen van pijn, transformatie, onderzoeken van systemische herhalingen en reparanting.

Fase 3: Het oog in de storm.
Hoe blijf je staan vanuit jezelf in de wereld, werk/privé. Terugkeer naar de wereld met ‘nieuwe’ zelf. Hoe je dat doet, wat jij nodig hebt. Nazorg en terugvalpreventie valt hieronder.
——————-

* Lichaamsgerichte werkvormen
De lichaamsgerichte werkvormen zijn gericht op innerlijke rust, balans en het versnellen van mentaal en fysiek herstel. Bij teveel en te langdurige stress maakt het lichaam cortisol (stresshormoon) aan, wat zorgt voor een uitgeput en ontregeld lichaam. Dit leidt tot fysieke klachten zoals een snelle onregelmatige vaak hoge ademhaling, gewichtstoename, een minder goed werkend immuunsysteem, slechter slapen. concentratie problemen, minder impulscontrole en stemmingswisselingen. Om mentaal en fysiek in balans te komen is ”bewust werken” aan ontspanning en weer leren te voelen dan het allerbelangrijkste.
Yoga, ontspannings-, ademhalingsoefeningen en mindfulness (leren omgaan met de drukte in je hoofd) helpen dan om het para-sympatisch zenuwstelsel te activeren. Dat is dat deel van het lichaam dat zorgt dat je weer tot rust kan komen, kan ontspannen, goed kan slapen en zo energie opdoet!

Werkwijze
De eerste stap is de intake en het analysemodel om tot een goed afgestemde begeleiding te komen.
Daarna volgen fase 1,2 en 3. Met geduld en acceptatie voor wat is, kijken we ieder gesprek wat nodig is. Het aantal gesprekken ligt rond de 8-10. Gesprekken duren anderhalf uur.
Huiswerkopdrachten en oefeningen worden meegegeven om inzicht te krijgen in gedrag en handelen en voortgang te monitoren.

Vaardigheden die je in dit hele proces ontwikkelt en belangrijk zijn voor heel je leven, zijn o,a.;
1. focussen “energy flows where the tensions goes””
2. zelfcontrole/inzicht
3. geduld
4. mentale flexibiliteit
5. stress management
6. compassie, mild zijn voor jezelf, het is oké; jij bent oké

Voor de werkgever kan dit traject en vergoeding vallen onder:
* Wet Poortwachter Re-integratie 1e of 2e spoor
* Preventief Stress en Burnout /Ziekteverzuim
* Vitaliteit op de werkvloer
* Persoonlijke ontwikkeling

Particulier tarief: €125,00 (incl. btw) 90 minuten.
Zakelijk tarief: €157,50 (excl. btw) 90 minuten.
Mocht je meer informatie over mijn werkwijze willen voor je werkgever, neem dan contact op. Ik denk graag met je mee en kan een offerte toesturen.

Op het moment zit mijn praktijk vol.
Vanaf 10 januari kan ik weer nieuwe trajecten aannemen en ontvang ik je graag in mijn nieuwe coachruimte bij Huize Villa Smits, huis van Verbinding in Eibergen (7251KA).

Meer info over de begeleiding op:
www.burnoutenstress.nl
Coachen bij Stress & Burnout Dynamisch Fasenmodel van Drs. Hilde A. J Bolt
Auteur van:
Get your Guts – Je instinct als kompas (2016) en Waar gaat het nu écht over – Dynamisch Coachen bij Stress & Burn-out (2019)

burnoutenstress

Training/Cursus  – Workshop op maat:
In het kader van vitaliteit verzorg ik voor bedrijven en collega coaches ook workshops over bijvoorbeeld ont-stressen op de werkvloer, bedrijfsyoga, ontspanningssessies, stress-less programma etc…
Neem gerust contact op voor meer info en mogelijkheden. Ik denk graag mee voor een succesvol, leerzaam en vitaal programma.

“Wanneer het hoofd de adem te baas is, is het snel met je gebeurd”….. Lao Tse