Skip to main content

Herstel bij Burn-out

“Als Je Werkt, Werk Dan, Als Je Rust, Rust Dan”

uit ‘De kracht van rust- Mirjam van de Vegt-

Herstel bij
Burn-out

“Als Je Werkt, Werk Dan, Als Je Rust, Rust Dan”

uit ‘De kracht van rust- Mirjam van de Vegt-

…Veel ‘moeten’, ‘veel willen’, een gejaagd gevoel, onrust in je hoofd, veel piekeren, overzicht kwijtraken? … Mentaal of fysiek uitgeput, vermoeid, leeg van binnen, huilbuien, prikkelbaar? … Lichamelijke kwaaltjes die steeds terug komen, verstoord immuunsysteem? … Sombere gevoelens? … Angst? … Kort lontje?… Slecht slapen? … Hoge ademhaling, hoge hartslag? … Korte concentratieboog, focus verlies? … Niet meer kunnen genieten…. Door de bomen het bos niet meer zien… Je weet het gewoon even niet meer…..Gewoon uit balans …. Het gevoel jezelf kwijt te zijn….. Burnout heeft vele gezichten.

Een op de 7 Nederlanders geeft aan last te hebben van een burnout of van verschijnselen van overspannenheid of overwerkt te zijn. Dit ontstaat niet in een keer maar is vaak een gevolg van langdurig over je grenzen heengaan bij bijvoorbeeld een hoge werkdruk, spanningen in de persoonlijke sfeer of als meerdere dingen tegelijkertijd spelen – werk en levensstress – het gevoel van “always on, never done”. Een goed en veilig begeleidingstraject is dan cruciaal om uit deze koker te komen.

Een holistische aanpak staat centraal in mijn begeleiding. Je leert hoe je je lichaam, geest, emoties en zingeving in balans kunt brengen. Cognitieve gespreks- en lichaamsgerichte technieken helpen je daarbij, zoals de stress release methode en de adem voor diepe ontspanning.

Het begeleidingstraject bestaat uit drie fasen:

  • Fase 1
    Acceptatie

    Je leert accepteren wat er is, zorgen voor jezelf, prioriteiten stellen, loslaten wat je niet kunt controleren en verantwoordelijkheid nemen voor je gezondheid. Je gaat oefenen met het herstellen van het contact met je lichaam.

  • Fase 2
    Oorzaak

    In deze fase wordt gekeken naar de dieperliggende oorzaken van het vastlopen van je overlevingsmechanisme. Je werkt aan het doorbreken van diep verankerde patronen, het aankijken van je angst, doorvoelen van pijn, transformatie en onderzoeken van systemische herhalingen.

  • Fase 3
    Integreren

    Hoe kun je jezelf blijven in verschillende situaties, zoals op je werk of thuis. Hoe ga je om met de veranderingen die je hebt doorgemaakt. Wat heb je nodig om goed voor jezelf te blijven zorgen. Hoe voorkom je dat je terugvalt in oude patronen.

Lichaamsgerichte werkvormen

De lichaamsgerichte werkvormen zijn gericht op rust in je hoofd en ontspanning in het lichaam. Bij teveel en te langdurige stress maakt het lichaam cortisol (stresshormoon) aan, wat zorgt voor een uitgeput en ontregeld lichaam. Dit leidt tot fysieke klachten zoals een snelle onregelmatige vaak hoge ademhaling, gewichtstoename, een minder goed werkend immuunsysteem, slechter slapen, concentratieproblemen, minder impulscontrole en stemmingswisselingen. Om mentaal en fysiek in balans te komen is ”bewust werken” aan een verbeterde ademhaling en ontspanning het allerbelangrijkste.

Yoga, stress release, ontspanningsoefeningen, ademwerk en mindfulness (leren omgaan met de drukte in je hoofd) helpen dan om het parasympatisch zenuwstelsel te activeren. Dat is dat deel van het lichaam dat zorgt dat je weer tot rust kan komen, kan ontspannen, goed kan slapen en zo energie opdoet!

“Vertrouw het proces”

Werkwijze

De eerste stap is de intake en het analysemodel om tot een goed afgestemde begeleiding te komen. Daarna volgen fase 1,2 en 3. Met geduld en acceptatie voor wat is, kijken we ieder gesprek wat nodig is. Het aantal gesprekken ligt rond de 8-10. Een gesprek is anderhalf uur.
Huiswerkopdrachten en oefeningen worden meegegeven om inzicht te krijgen in gedrag en handelen en voortgang te monitoren.

Voor de werkgever kan dit traject en vergoeding vallen onder:

  • Wet Poortwachter Re-integratie 1e of 2e spoor

  • Stressreductie

  • Preventief Ziekteverzuim

  • Vitaliteit op de werkvloer

  • Vergroten van veerkracht

  • Persoonlijke ontwikkeling

“Zorg goed voor je lichaam.
Het is de enige plek waar je zult leven”

Investering

  • Particulier tarief
    137,50 €

    Sessie van 90 minuten

  • Zakelijk tarief
    185,00 €

    Sessie van 90 minuten

*Particulier inclusief BTW, zakelijk exclusief BTW

Mocht je meer informatie over mijn werkwijze willen voor je werkgever, neem dan contact op. Ik denk graag met je mee en kan een offerte toesturen.

Annuleringsvoorwaarden

Indien je een afspraak moet afzeggen of verzetten, dan verzoek ik je dit minimaal 24 uur van tevoren door te geven. Afspraken die binnen 24 uur voor de geplande tijd worden afgezegd, zullen volledig in rekening worden gebracht.

Extra informatie

Kijk voor info over het nut van ademhalingsoefeningen bij burnout op:

Meer info over de begeleiding op:

Auteur van:
Get your Guts – Je instinct als kompas (2016)
Waar gaat het nu écht over – Dynamisch Coachen bij Stress & Burn-out (2019)