marionHeader
MarionLogo

Yogastijlen

Yoga is niet alleen gezond voor het lichaam; ook is het een heerlijke manier om je dagelijkse beslommeringen en opgebouwde spanningen -mentaal of fysiek- los te laten!
Bij yoga concentreer je je op de ademhaling en je lichaam. Je geest/denken wordt hierdoor rustiger waardoor je beter in balans komt met jezelf en je omgeving. Yoga werkt door op fysiek, mentaal en energetisch niveau.
De meeste mensen ervaren al na een paar lessen dat ze meer rust in hun hoofd hebben, zich lekkerder en flexibeler voelen in hun lijf en baat hebben bij de ademhaling. De werking van yoga is een proces en vraagt tijd, geduld en beoefening!

YIN YOGA
Yin yoga is een langzame en meditatieve yogavorm; je gaat vertragen en de aandacht naar binnen brengen. Je richt je op het ontspannen van je spieren. Je blijft 3 tot 5 minuten in de houding zodat het bindweefsel (gelegen in de diepere lagen van je lichaam) wordt gestimuleerd en de gewrichten versterkt. De hydratatie die daarbij in botten, pezen en gewrichten plaats vindt, geeft je soepelheid. De tijd dat je in een houding bent zorgt ervoor dat je goed en diep kan ademen wat ontspanning geeft in het para-sympatisch zenuwstelsel. Opgebouwde spanning en stress wordt los gelaten wat helend werkt. Op energetisch niveau werkt yin yoga door op drukpunten en meridianen (energiebanen) in je lichaam waarbij chi (energie) weer door je hele lichaam gaat stromen en voedend is. Op fysiek niveau werken yin houdingen o.a in op heupen, onderrug en bekkengebied en helpt het bij onrust en stijfheid in je lichaam. We werken met bolsters en kussen en blokken zodat je de houdingen zo aan kan passen dat je het meest uit de houdingen kan halen. Dit maakt ook, dat je met een blessure altijd mee kan doen.
Yin yogahoudingen zijn zittende en liggende houdingen daarom geschikt en fijn voor iedereen!
Veel mensen hebben baat bij deze rustige vorm van yoga.

YIN YANG (VINYASA) FLOW YOGA 
Vinyasa Flow Yoga is een vorm van yoga die we yang noemen; krachtig, energiek en dynamisch.  Je beweegt in een flow vloeiend van de ene naar de andere houding en synchroniseert deze beweging met de ujjayi ademhaling. Je gaat uit je hoofd, uit je denken en zakt dieper in het lichaam om te openen en spanning/stress van binnenuit los te laten.
De les start begint met ademhalingsoefeningen en/of een korte meditatie om naar binnen te keren en te focussen. Na openingshoudingen die je lichaam opwarmen (met o.a. zonnegroeten), volgen in een creatieve flow staande, zittende en liggende bewegingen. Dit gedeelte van de les is fysiek (gericht op elastische weefsel in ons lichaam zoals huid en spieren die we snel en kort kunnen bewegen omdat ze veel bloed bevatten) en mentaal uitdagend. Kracht, flexibiliteit, concentratie, balans en uithoudingsvermogen worden aangesproken. Tegen het einde van de les daal je af naar verstilling met yin yogahoudingen waarin we het bindweefsel (fascia) stretchen en druk aan brengen op botten, pezen en gewrichtsbanden voor een doorbloeding in die gebieden, daar waar van nature minder bloed bevat en minder elastisch is.
Omdat je niet in deze houdingen werkt, geeft dit aan het einde van de les een diepe ontspanning in het parasympatisch zenuwstelsel. We eindigen de les met een diepe ontspanning (shavasana) voor rust en herstel van ‘body and mind’.
Deze les is een mooie mix tussen yin en yang; inspanning en ontspanning. Ale weefsels in je lichaam worden gezond gehouden!

SLOW FLOW YIN YOGA
Bij Slow Flow Yin Yoga beoefen je zachte vloeiende ritmische bewegingen voor flexibiliteit en flow in je spieren, in combinatie met zittende en liggende yin yogahoudingen voor flexibiliteit en strekking in het bindweefsel. Je brengt tijd en ontspanning door zowel in, als tussen de houdingen. Er is veel aandacht voor de adem en het beoefenen van mindfulness.
De les wordt afgesloten met een fijne eindontspanning voor rust en herstel van je lichaam.

THERAPEUTISCHE YOGA
In een 1:1 yogasessie werken aan fysieke en mentale herstel om weer in balans te komen. Samen kijken we wat je nodig hebt. Ik leer je yoga oefeningen aan waarmee jij thuis zelf verder kan. Therapeutische yoga klinkt misschien ‘zwaar” maar is het niet: een 1:1 sessie kan een cadeau zijn voor jezelf om op adem te komen of weer je eigen kracht te gaan voelen! Individuele yoga is o.a. erg geschikt voor mensen met blessures, gewrichtspijnen, artrose, (over)vermoeidheid, migraine, herstel van ziekte en bij stress & burnout. (zie ook individuele lessen)

MEDITATIE “Er is niets zweverigs aan om je hoofd wat rust te gunnen”
Naast yogahoudingen en ademhalingsoefeningen is meditatie belangrijk voor het 8-voudig yogapad. Ik beoefen vipassana meditatie* (ook wel mindfulness-inzichtmeditatie genoemd) en besteed hier aandacht aan in mijn lessen. Een keer in de maand kan je op de woensdagavond meditatie los beoefenen bij het Bosch Atelier in ’t Spuythuys – Korte wal 11, 7271BA Borculo-.

Heb je het idee dat je veel ‘aan’ staat, gestrestst voelt, geleefd wordt, je gedachten maar doorrennen en veel prikkels ervaart die je onrustig maken? Doe dan mee, of kom eens proberen wat meditatie voor jou kan betekenen voor meer bewustwording, innerlijke rust, stress hantering en compassie.  Tijdens de meditatie is het de techniek om met aandacht de buitenwereld te laten voor wat die is en naar binnen te keren wat zich daar afspeelt. Je stapt uit de doe-modus naar het huidige moment. Je leert te zien, te observeren en met vriendelijke interesse te registreren wat zich op dat moment afspeelt op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Zonder dat je daarbij hoeft te analyseren of iets te vinden van wat je waarneemt. Het gaat om innerlijk achterover te kunnen leunen en de geest te laten rusten wat ontspanning geeft van binnenuit.  We starten met ademwerk en simpele yoga bewegingen om hoofd, nek, schouders en rug los te maken zodat je fijn en ontspannen kan zitten op een stoel of kussen. Daarna gaan we de stilte in, deels begeleid.   
Data 2021: Woensdag 29 september – 27 oktober –  26 november.
Trek makkelijk zittende kleding aan en neem je eigen meditatiekussen, dekentje of dikke badhanddoek en warme sokken mee. Kosten: €12,50 inclusief kopje thee
Je bent van harte welkom of je nu wel of geen ervaring hebt met meditatie. Er is namelijk geen goed of fout. Het doen van de beoefening is waar het om gaat om een verandering bij jezelf in gang te zetten.

* Vipassana-meditatie is een eeuwenoude meditatie techniek vanuit het boeddhisme en betekent vrij vertaald ‘de dingen zien zoals ze werkelijk zijn’. D.m.v. zelfobservatie zet het aan tot ontwikkelen van zelfkennis; het helpt je om spanning kwijt te raken, evenwichtiger, positiever en gelukkiger in het leven te staan.

YOGA NIDRA
Letterlijk vertaald Yoga Slaap (Yogic sleep); het lichaam slaapt terwijl je geest alert en gefocussed blijft. Yoga Nidra is een unieke techniek die je uitnodigt om diep van binnenuit te ontspannen op lichamelijk, mentaal, energetisch en emotioneel niveau. Yoga Nidra is voor iedereen geschikt en fijn, ook voor mensen zonder yoga en meditatie ervaring.

img_8336-small