marionHeader
MarionLogo

Yogastijlen

Yoga is niet alleen gezond voor het lichaam; ook is het een heerlijke manier om je dagelijkse beslommeringen
en opgebouwde spanningen -mentaal of fysiek- los te laten!
Bij yoga concentreer je je op de ademhaling en je lichaam. Je geest/denken wordt hierdoor rustiger waardoor je beter in balans komt met jezelf en je omgeving. Yoga werkt door op fysiek, mentaal en energetisch niveau.
De meeste mensen ervaren al na een paar lessen dat ze meer rust in hun hoofd hebben, zich lekkerder en flexibeler voelen in hun lijf en baat hebben bij de ademhaling. De werking van yoga is een proces en vraagt tijd, geduld en beoefening!

YIN YOGA
Yin yoga is een rustige ‘meditatieve’ vorm van yoga en richt zich vooral op ontspanning van spieren. Je houdt de yoga houdingen 3 tot 5 minuten aan zodat het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam, wordt gestimuleerd en de gewrichten versterkt. De hydratatie die daarbij plaatsvindt in het gebied van de botten, pezen en gewrichten geeft je soepelheid. De tijd dat je een houding bent zorgt ervoor dat je goed en diep kan ademen wat ontspanning geeft in je para-sympatisch zenuwstelsel.  Opgebouwde spanning en stress kan los gelaten worden wat therapeutisch werkt. Op energetisch niveau werkt yin yoga door op drukpunten en meridianen (energiebanen) in je lichaam waarbij chi (energie) weer door je hele lichaam gaat stromen en voedend is. Op fysiek niveau werken yin houdingen o.a in op heupen, onderrug en bekkengebied en helpt het bij onrust en stijfheid in je lichaam. Yin yogahoudingen zijn zittend of liggend en fijn en geschikt voor iedereen!  Voor sporters en mensen die andere vormen van yoga beoefenen zoals flow/power/vinyasa yoga is yin yoga een mooie aanvulling.

VINYASA FLOW YOGA 
Vinyasa Flow Yoga is een krachtige, energieke en dynamische yang vorm van yoga. Je beweegt vloeiend van de ene houding naar de andere houding en synchroniseert deze beweging met de ujjayi ademhaling. Je gaat uit je hoofd, uit je denken en zakt dieper in het lichaam om te openen en spanning/stress van binnenuit los te laten. De les is fysiek en mentaal uitdagend; kracht, flexibiliteit, concentratie, balans en uithoudingsvermogen worden aangesproken. De les begint met ademhalingsoefeningen en/of een korte meditatie om naar binnen te keren en te focussen. Na openingshoudingen die je lichaam opwarmen (met o.a. zonnegroeten), volgen in een vloeiende creatieve flow staande, zittende en liggende bewegingen. Elke les wordt afgesloten met een fijne diepe ontspanning voor rust en herstel.

SLOW FLOW YIN YOGA
Bij Slow Flow Yin Yoga beoefen je zachte vloeiende ritmische bewegingen voor flexibiliteit in je spieren in combinatie met zittende en liggende houdingen waar je 3-5 minuten in blijft voor  het stretchen van je bindweefsel.
Je brengt tijd en ontspanning door zowel in, als tussen de houdingen met aandacht voor adem en mindfulness.
Na afloop is er een fijne eindontspanning voor rust en herstel van je lichaam.

ASHTANGA YOGA
Bij Ashtanga Vinyasa yoga beoefen je de traditionele Primary Serie van Sri K. Pattabhi Jois; het is een vaste serie die je doet. Doordat je keer op keer dezelfde houdingen beoefent hoef je niet meer na te denken over de volgorde en kan je dieper in de houdingen zakken. In dit systeem betekent Vinyasa verbinding van de beweging en ademhaling. Er ontstaat dan een meditatieve flow. Vijf adems blijf je in iedere houding voor het ontwikkelen van mentale en fysieke kracht. De ademtechniek (ujjayi) zorgt ervoor dat je je lichaam verwarmt, afvalstoffen afscheidt en hormoon- en zenuwstelsel tot rust brengt. De focus van de adem brengt je in het NU zodat er minder ruimte is om na te denken, je wordt rustiger van binnen. “Practice and all is coming” zegt Pattabhi Jois.
Iedere 1e maandag v.d. maand beoefenen we de helft v.d. primary serie in Borculo om 20.15.

THERAPEUTISCHE YOGA
In een 1:1 yogasessie werken aan fysieke en mentale herstel om weer in balans te komen. Samen kijken we wat je nodig hebt. Ik leer je yoga oefeningen aan waarmee jij thuis zelf verder kan. Therapeutische yoga klinkt misschien ‘zwaar” maar is het niet: een 1:1 sessie kan een cadeau zijn voor jezelf om op adem te komen of weer je eigen kracht te gaan voelen! Individuele yoga is o.a. erg geschikt voor mensen met blessures, gewrichtspijnen, artrose, (over)vermoeidheid, herstel van ziekte en bij stress & burnout. (zie ook individuele lessen)

YOGA NIDRA
Letterlijk vertaald Yoga Slaap (Yogic sleep); het lichaam slaapt terwijl je geest alert en gefocussed blijft. Yoga Nidra is een unieke techniek die je uitnodigt om diep van binnenuit te ontspannen op lichamelijk, mentaal, energetisch en emotioneel niveau. Yoga Nidra is voor iedereen geschikt en fijn, ook voor mensen zonder yoga en meditatie ervaring.
Yoga Nidra kan o.a. geboekt worden als priveles en/of workshop.

img_8336-small